Porsche 919 Hybrid

En nærmere titt på bilen Porsche vant Le Mans med i juni 2015.

Tjuefiretimersløpet på Le Mans er det eldste aktive utholdenhetsløpet i verden. Det har gått av stabelen hvert år siden 1923, og kalles ofte «utholdenhetens og drivstofføkonomiens grand prix». 

Å holde en bil i drift i 24 timer er ingen liten prestasjon; både drivstoff, dekk og bremser må vare lenge hvis vi vil slippe å svinge inn i depotet. Dessuten er løpet svært krevende for førerne. De stiller i tremannslag der hvert medlem ofte kjører i to timer av gangen, noe som er en stor fysisk og mental belastning. I løpet av de 24 timene kjører deltakerne gjerne over 5 000 km. Rekorden er på 5410,71 km og ble satt i 2010. Det er som å kjøre 18 Formel 1-løp uten opphold.

Porsche er den mestvinnende produsenten i Le Mans-løpets historie, men i de senere år har pallen vært dominert av Audi, som har vunnet 13 av de 15 siste løpene. Denne gangen triumferte Porsche endelig og kunne sette sitt 17. Le Mans-trofé i skapet. Med en omarbeidet 919 Hybrid, som ifølge Porsche er 85 til 90 prosent ny i forhold til 2014-versjonen. 2015 Porsche 919 Hybrid er grundig testet, den har kjørt 26 675 km på fire forskjellige racerbaner. Motorsystemet er forbedret enormt, og elmotorens ytelser er økt med en tredjedel, noe som betyr at 919 for første gang vil stille i åtte megajoule-kategorien i år. Bilen er blitt lettere, mer solid og enklere å hanskes med. Selv om 2015-utgavens forbedrede drivstofføkonomi  sikret Porsches 17. Le Mans-tittel, brukte den 2,22 kWh per runde. Dette tilsvarer elektrisitetsforbruket til en gjennomsnitts-familie i tre måneder.

Se hele artikkelen fra papirutgaven:

NV_0815-v8-kopi-70-big

Liker du dette og ønsker å lese mer? Bestill abonnement på Ny Vitenskap.